INTERRAIL-INFO 2023

Introduktion

Det här dokumentet vänder sig främst till de som av olika orsaker vill boka plats och åka med snabbtåg och har Interrail-biljett. Det går igenom hur bokning går till i olika länder och hur ländernas ”egenheter” med interrail hanteras. En hel del är nog till nytta även med vanliga biljetter,

Texten är ursprungligen skrivet för Facebookgruppen “Tågsemester” sommaren 2022 och den situation som rådde då när “alla” skulle ut och resa igen och resebyråerna var överbelastade. Texten är uppdaterad maj 2023.

  1. Introduktion
  2. Vanligaste frågorna 2022-2023:
  3. Allmänt
    1. Exempelresor
    2. Tågluffa ”som förr”
    3. Komplicerat?
    4. Banarbeten
    5. Sökning
    6. Korta byten
    7. Är interrail billigast?
    8. Nattåg
      1. För- och nackdelar med nattåg
      2. Nattåg sista giltighetsdagen
  4. Platsbiljetter med Interrail
    1. Bakgrund
    2. Obligatorisk platsbiljett
    3. Platsbiljetter är separata från RailPlanner-appen
    4. Utan tillägg?
    5. Inga platser kvar?
    6. 1 & 2 klass
    7. Skriva ut platsbiljetter?
    8. Återbetalning av platsbiljetter?
    9. Välja plats?
    10. interrail.eu
    11. 15 minuter
  5. RailPlanner-appen
    1. Lita inte på appen
    2. Offline
    3. Trip & journey
    4. Aktivering av Mobilt interrail.
    5. Inbound / outbund (resa i Sverige)
    6. Om appen krånglar
    7. Tåget är inte med i appen!
    8. QR-koden syns inte!
    9. Kopiera en trip från en mobil till en annan:
  6. Lands-specifik information
    1. Sverige:
      1. SJ
      2. Snälltåget:
      3. Fullt?
      4. Nattåg från Tyskland och “inbound”-regeln
    2. Danmark
      1. Fördjupad info om tåg genom Danmark
      2. Platsbiljett på tåg i Danmark
      3. Nödlösningar genom Danmark
      4. Separat inlägg om vägen via Niebüll
      5. Byte i Frederica på 7 minuter?
      6. Matsäck
    3. ÖBB Nightjet samt italienska dagtåg
    4. Tyskland
      1. Vad kan du inte boka online av DB?
      2. Bokning och platsprognos (DE)
      3. Billigt månadskort i Tyskland
      4. Stationsinformation (DE)
    5. Norge:
    6. London (Eurostar) och Thalys-tåg
    7. Italien
      1. Översikt
      2. Platsbiljetter:
      3. Från Tyskland / Österrike:
      4. Från Schweiz:
      5. Nattåg inom Italien
      6. ItaliaRail
      7. Appar
      8. Byte Milano Centrale – Rogoredo
    8. Frankrike
      1. Exempelresa till Paris
      2. Utan reservation?
      3. Hur köps reservation?
      4. TER i Normandie
      5. Över gränser (Tyskland/ Spanien / Italien)
      6. Billiga regionala biljetter i Frankrike
    9. Spanien
      1. Exempel
      2. Sökning efter spanska tåg
      3. Reservationer
      4. Utan interrail?
      5. Hendaye / Irun (Atlantkusten)
      6. Portbou / Cerbere / La Tour de Carol
      7. Kontroller
    10. Portugal.
    11. Schweiz
    12. Andra länder
  7. Övrigt
    1. Förseningar
  8. Sharing is caring

Vanligaste frågorna 2022-2023:

  • Jag hittar inte tåget i Danmark i RailPlanner! – DSB har tagit bort dem ur tidtabellen, men tågen går. Kolla tågtider på dsb.dk och lägg till det manuellt (längst ned i listan av tåg)
  • Måste jag ha platsbiljett i Danmark? – Ja på vissa tåg.
  • Byte på 7 min i Frederica? Ja det är tänkt att funka, generellt står nästa tåg på andra sidan av samma perrong.
  • TGV-biljetter? – De är nog slut.
  • Spanien? – Inga platsbiljetter online
  • Tillägg på 10€ på väg till Verona fast jag köpt platsbiljett? – Ja, det är som det skall.
  • Hur får jag in platsbiljetten i RailPlanner? – Nej, den skall inte vara där.
  • Jag kan inte köpa platsbiljett, är tåget fullt? – Inte säkert.
  • Måste jag skriva ut platsbiljetten? – Det brukar funka att visa i mobilen
  • Har nån varit i…? JA! Sök i gruppen.
  • Måste jag ha giltigt pass/nationellt id-kort? – JA

Allmänt

Exempelresor

Spaniel, Paris. Italien https://trainbookingse.wordpress.com/startsida/

Tågluffa ”som förr”

Texten vänder sig främst till den som vill ha bokade platser på tåg. Kanske för att ersätta flygresor med tågresor. Det är de som har flest frågor. Möjligheten att resa obokat och spontant finns kvar, men det blir ibland på långsammare tåg. Som det var förr. Men förr i tiden fanns det bara 1-månads interrailkort, idag finns även möjlighet att köpa ett begränsat antal resdagar. Snabbare tåg som kräver bokning kan då göra att du klarar dig med färre resdagar och sparar pengar. Res på ett sätt som passar dig.

Komplicerat?

Nja, inte värre än nåt annat. Den som har lärt sig och är van vid något tycker det är lätt. Den som inte har körkort har många hinder att komma över innan det är ‘lätt’ att köra bil. Andra transportsätt har andra fallgropar som är lätta att undvika – för den som vet hur det funkar. Med den här texten kommer du att lära dig att resa smidigt med tåg och Interrail-biljett.


Banarbeten

Det är mycket banarbeten under vårens helger, och även under sommaren. Både i Sverige och utomlands.

I Sverige är Trafikverket väldigt sena med sin planering, vilket får till följd att det inte går att köpa biljetter. Kolla om det går att ta en annan rutt eller åka en annan dag. Annars får du vänta tills Trafikverket är klara och SJ mfl vet när de kan köra tågen. Andra bolag än SJ säljer ibland tidigare men SJ säljer ofta med anslutning och verkar vilja ha allt klart innan försäljningen startar.

Det planeras banarbeten kring Hamburg i juni, en tydlig effekt blir att nattågen då utgår från Hannover istället.

Interrail har en del info om störningar (inkl planerade strejker) https://www.interrail.eu/en/support/travel-disruptions


Sökning

Ta en titt på en karta (länkat i slutet av detta dokument.) Använd t.ex Deutsche Bahn för att göra en sökning efter resväg.

Men på samma sätt som du kan söka med Google Maps efter en resväg från Sverige till Sicilien med bil och få ett förslag på en rutt som tar 38 timmar så är det inget krav på att göra hela resan i sträck. Sökningar är optimerade för snabbaste vägen även om det betyder att det blir ett uppehåll på 3h mitt i natten och liknande. Söktjänsterna är helt enkelt inte gjorda för att söka vettiga resor över hela Europa i ett sträck.

När du har en översiktlig rutt, börja bryta ned den dag för dag och se vad som är lämpligt och om det finns nattåg som passar. Kolla vad som mer finns längs rutten, kanske är det nånting som lockar?

På många söksajter kan du klicka på tågnumret och få upp hela rutten. Kanske är det enklare men lite långsammare att åka längre med ett tåg? Nattåg är långsamma så tidtabellerna kan föreslå ett byte i gryningen för att ta ett annat tåg till samma destination som kommer fram lite tidigare. Nattåg Hamburg-Basel-Zürich till exempel, där föreslås byte i Basel.

Många söksajter visar mycket mer än de kan sälja biljetter till (vanliga biljetter eller platsbiljetter)

Korta byten

Ibland föreslås korta byten. Det skall normalt funka men kan kännas stressigt. Justera då bytestiderna så du får längre uppehåll. Den viktigaste frågan är vad som händer om du missar bytet. Går det ett tåg till om en halvtimme, eller blir du kvar över natten?

Är interrail billigast?

Kanske, kanske inte. Det beror på resmål, hur du tar dig dit och hur mycket framförhållning du har. En rättvis jämförelse är med flexibla biljetter, inte med de billigaste biljetterna.

Prisjämförelse Interrail – vanliga biljetter: https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3538501343036122/

Nattåg

Dels finns ”vanliga tåg” som går på natten. Med stationsutrop och belysning tänd.

Dels tåg med ligg-platser (enklare, 4-6 personer per kupé) och sov-platser (högre komfort (1-3 personer per kupé). Nattåg har ofta även sittplatser. Det krävs i stort sett alltid reservation. Grundtanken är att du delar kupé med andra resenärer.

För- och nackdelar med nattåg

+ Du reser istället för att vara still på ett hotell

+ Interrails nattågsregel gör att du kan resa under dagen och kliva på ett nattåg senast 23:59 (tidszon CET) och det räknas på samma resdag tills du kliver av nattåget. Se exempel nedan om det är sista giltighetsdagen.

– En del har svårt med sömnen

– Det krävs lite marginaler, att komma till ett hotell 1h senare än planerat är generellt inga problem, att missa ett nattåg blir jobbigare.

Nattågskarta finns länkad i slutet av dokumentet.

En platsbiljett för den som har interrail kostar ca 400 kr för en plats i 6-personers liggvagn till ca 850 för en plats i 2-personers sovvagn. Det finns också ofta lyxigare alternativ med egen toa och dusch men då blir det dyrare. Väldigt grova priser. du får kolla i detalj för det tåget du skall åka med (det blir en natt du inte behöver hotell) https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/reservations/reservation-fees/night-train-reservation-fee

Nattåg sista giltighetsdagen

Ditt interrail måste vara giltigt (tidsperioden) även ankomstdagen.

Till exempel om du har en resdag kvar, det är den 21 mars och du vill åka med ett nattåg.

  1. Ditt interrail gäller till och med 21 mars. Du får åka med till sista stationen före 23:59 (tidszon CET). En resdag går åt.
  2. Ditt interrail gäller t.o.m 22 mars eller längre: du får åka med till tågets slutstation nästa dag. En resdag går åt.

Platsbiljetter med Interrail

Bakgrund

Det är värt att komma ihåg att Interrail har funnits i 50 år, men en del länder har gått över till biljettsystem där plats ingår i biljetten (”Globalpris”, ”IRT”, ”Integrated Reservation Ticket”). SJ snabbtåg till exempel. När de nyare systemen möter gamla Interrail uppstår mer eller mindre friktion och det går inte alltid så smidigt som att köpa en vanlig biljett. De allra flesta resorna sker med vanliga biljetter som tågbolagen säljer själva, men i den här gruppen är det en mycket större andel som reser med Interrail.

En del andra länder (Tyskland t.ex) har separat färdbiljett och platsbiljett. En vanlig biljett säljs normalt utan reserverad plats även på snabbtåg.

Obligatorisk platsbiljett

Om det är krav på platsbiljett så måste du ha det, annars har du ingen giltig biljett.

Aktiverad resdag + ”journey” (det aktuella tåget) noterat i appen eller på pappret + platsbiljett för det aktuella tåget. Har du inte alla tre har du ingen giltig biljett.

Platsbiljetter är separata från RailPlanner-appen


Platsbiljetten är separat från ditt interrail. I vissa länder är det ett tillägg och krav, i andra länder är den bara till för att ha en plats garanterad, och be den som sitter där att flytta på sig.

Platsbiljetter skall inte registreras i Railplanner-appen.

Platsbiljetter finns alltså i din epost, någon tågbolagsapp eller på papper. Inte i Railplanner. Precis som om du hade ditt interrail i pappersform.

Utan tillägg?

Det är många tåg där det inte krävs platsreservation och även många tåg där det inte går att reservera plats (regionaltåg). I appen RailPlanner kan du använda filtret “no seat reservation required” för att hitta tåg. Då är ditt Interrail den enda biljett du behöver.

Det är många frågor i gruppen kring platsbiljetter, och söksajter visar snabbaste förbindelserna som ofta kräver tillägg, så det är lätt att få intrycket att det krävs platsbiljett ‘överallt’. Platsbiljetter skickas oftast med epost (förutom Spanien samt en del länder i Centraleuropa) så de går att beställa under resan.

Där det krävs i t.ex Italien, Frankrike och Spanien går det att vinna mycket tid genom att åka de snabba tågen som kräver platsbiljett. Det kanske kräver färre resdagar med interrail, eller ger mer tid på resmålet. Är det krav på platsbiljett så har du inte en giltig biljett utan den. Platsbiljetten är då en ”biljett med interrail-rabatt” och ditt Interrail visar att du har rätt till den rabatten.

I de flesta fall kan de köpas innan du köpt Interrailet.

Inga platser kvar?

Ser du inga priser kan det vara fullt, eller så söker du på fel ställe. En sökning på vanlig biljett visar om det är fullbokat eller inte. För att hitta rätt ställe för platsbiljetter, fortsätt läs. Det kan också hända att du söker på för lång sträcka där sajten du kollar på inte kan hantera alla inblandade länder. Eller så kanske du är för tidigt ute och biljetterna är inte släppta än. Det varierar i olika länder. Se https://www.seat61.com/european-train-booking-horizons.htm

1 & 2 klass

1 kl får resa i 1 klass eller 2 klass.

2 kl får enbart resa i 2 klass.

En del länder har dyrare platsbiljetter i 1 klass, platsbiljetten måste vara till den klass du vill och får åka i.

Skriva ut platsbiljetter?

Ibland står det att de måste skrivas ut, men generellt verkar det inte vara något problem att visa upp dem i mobilen. Ingen har skrivit i gruppen om faktiska problem kring det.

Återbetalning av platsbiljetter?

Det varierar. SJ och ÖBB nattåg har möjlighet med olika villkor. SNCF kan återbetala om den är köpt av dem (i Frankrike)

I övrigt är det i många fall förlorade pengar om du ändrar dig. Men mindre pengar än en tågbiljett.

Välja plats?

I vissa fall kan du välja vilken plats du vill ha på en bild av vagnen (tex DB inom Tyskland SJ) i andra fall kanske du kan välja önskemål (bord, fönster, gång) och i andra fall får du en plats tilldelad. Bokar du flera platser blir de generellt nära varandra om det är möjligt.

interrail.eu

Du måste ha ett konto där för att kunna köpa platsbiljetter (i de enstaka fall du köper där). Om du köpte interrail från interrail.eu har du redan ett konto, annars finns det en länk ”Sign up now”. Du måste vara inloggad för att vara säker på att gå korrekt information vid sökning. Men det mesta går att lösa på annat håll då slipper du också deras bokningsavgifter.

15 minuter

Traditionen är att en plats som inte tagits inom 15 minuter, eller som lämnats, är fri. På tyska tåg släcks reservationsskylten. Markera platsen tydligt om du går och äter.


RailPlanner-appen

Lita inte på appen

  • Den har inte aktuella tidtabeller.
  • Den visar ibland konstiga bytesförslag
  • Lite inte på den. Använd en online-tjänst för planering.

Offline

RailPlanner-appen har tidtabeller som uppdateras när det kommer en ny version av appen. Detta för att den skall funka offline. Hittar du inga tåg så börja med att uppdatera appen. Hittar du inget efter det kan du kolla motsvarande dag nästa vecka. Eller använd en onlinetjänst som t.ex bahn.com Den har information om varje land, det finns under “More – Rail network guides”.

Verifiera med en onlinetjänst för landet det gäller att tiderna är korrekta. De kan ha ändrats men RailPlanner visar de gamla tiderna.

Trip & journey

”Trip” är ”tågluff sommaren 2023”.

“Journey” är ett specifikt tåg du åker med.

Endast en Trip per mobilpass och du lägger in varje tåg som en Journey i den trippen. Varenda tåg skall med oavsett om de kräver platsbiljett eller ej.

Om du inte lagt till tåget till ditt interrail (i RailPlanner eller på pappers-interrailet om du har sånt) så har du inte en giltig biljett.

Aktivering av Mobilt interrail.

Det krävs både numret på respass (Pass utfärdat av Polisen) eller nationellt id-kort OCH ett startdatum för att aktivera ett interrail mobile pass. Inget som görs av misstag. Det är också dubbel verifiering när en hemlandsresdag används.

I mailet (om du köpte från interrail.eu) finns instruktioner hur du lägger till interrail-passet i RailPlanner

Inbound / outbund (resa i Sverige)

Inbound/outbund är en vanlig resedag som även tillåter resa i hemlandet. En av de resdagarna du har. Inget mer. Men de andra resdagarna får du inte resa i Sverige på.

Exempel:

10 resdagar. Du får resa på alla 10. Men på 2 av dem får du resa i Sverige. De övriga 8 får du inte resa i Sverige. Du kan resa tex Stockholm-Köpenhamn och sen fortsätta till Hamburg och vidare på en resdag som innehåller både resor i hemlandet och utlandet.

Diskussion om flera inbound/outbound för de som bor långt norrut i Sverige: https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3547053428847580/

Om appen krånglar

Om appen krånglar så verkar det ofta hjälpa att tvångsavsluta den eller starta om telefonen och prova igen. Appen funkar helt offline, men vid dålig uppkoppling funkar den dåligt. Stäng av mobildata tillfälligt. Att “stänga av” och “sätta på” en journey (tågsträcka) kan också hjälpa om inte biljetten kan visas. Prova också att ta bort den journey du skall göra och lägg till den igen. Appen har blivit bättre, det var mer problem när de mobila interrailpassen kom för några år sen.

Tåget är inte med i appen!

Hittar appen inte tåget? Längst ned bland sökresultaten finns en länk till “Add it manually” där ett formulär fylls i och tåget läggs till (kommer inte med på kartan, tyvärr). Det kanske kommer med i en senare uppdatering av appen så kolla igen närmare avresa. Detaljerad info här: https://trainbookingse.wordpress.com/2023/04/22/tag-som-saknas-i-railplanner/

QR-koden syns inte!

Du ser bara dagens QR-kod, har du aktiverat morgondagen måste du ändra datum för att den skall synas. Men aktivera en resdag först när du är helt säker på att du kommer iväg.

Kopiera en trip från en mobil till en annan:

https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3371660966386828/

Lands-specifik information

Sverige:

Repetera hur resor i hemlandet fungerar först.

SJ

Boka på webben, inte i appen. https://www.sj.se

Lägg till interrail som kundkort. Skriv numret på ditt Interrail som ”medlemsnummer”. Har du inte köpt än så går det att skriva in vadsomhelst. Det verkar inte som Interrail-numret kollas vid resan.

Barn under 6 år behöver inte egen biljett på nattåg om de delar bädd med vuxen, äldre barn läggs till som vuxna.

Blanda inte in andra tåg i SJ:s bokning (tex Mälartåg där interrail gäller). Då blir det “vanliga” biljetter också. SJ: hur bokar jag plats med Interrail? ”2 kl Lugn” på SJ kan inte bokas med interrail.

När släpps biljetter: SJ: När släpps SJ:s biljetter

På ”resenärer”, välj ”Ändra > ” och istället för SJ Prio väljer du Interrail elt Eurailkort. Det går att skriva i vadsomhelst och slutföra köp, förhoppningsvis kollas inte numret vid resa.

Välj “Kan återbetalas” så får du Interrailpriset. 830 kr för plats i sovvagn t.ex

Det verkar vara problem med att välja plats i nattågskupén. Låt bli att välja så går det att köpa.. Bokningssystemet är inte helt anpassat för Interrail.

Snälltåget:

Du måste ha köpt Interrail först, sen klickar du i “interrail” och skriver i ditt Interrail-nummer. Inte lika lätt som hos SJ.Snälltågets (plats)biljetter går också att köpa via SJ.

Fullt?

Skall du till Stockholm kan det gå att dela upp bokningen. Tåget är mest fullt “mitt på ” sträckan. Tar du dig till t.ex Linköping så har du sparat tid även om du behöver resa med andra tåg sista biten. Det kanske går att dela upp i två bokningar på samma tåg, men med olika platser på de olika sträckorna.

Alternativt: Sök i Railplanner efter tåg som inte kräver platsbiljett. Det tar längre tid men det är inte så mycket att välja på. För sträckan Stockholm – Malmö går det att spara lite tid på att köpa egen biljett på sträckan i Östergötland som inte ingår i Interrail, och därmed inte behöva omvägen via Kalmar.

Nattåg från Tyskland och “inbound”-regeln

Nattågen från Tyskland ställer till det med hur Railplanner hanterar resdagar i hemlandet, om skall byta från det tåget kan du göra så här:

Knep & knåp för nattåg i Sverige om du skall fortsätta i Sverige ankomstdagen:

Lägg in resan manuellt (kolla tidtabellen):

Hamburg – Odense (eller vad som verkar lämpligt i Danmark efter midnatt).

Odense- Sverige. Här kommer “inbound”-frågan och du kan fortsätta hela dan inom Sverige. Det går åt en resdag och ditt interrail måste vara inom giltighetstiden. Skall du inte längre än till nån av nattågets stationer behöver du inte göra detta.


Danmark

Texten beskriver hur det skall funka med platsbiljett i och genom Danmark. I maj är det fortfarande oklarheter och problem att boka de obligatoriska platsbiljetterna för sommarsäsongen. Det är inte så mycket annat att göra än att vänta ifall du inte kan boka. Oklarheterna gör också att du kommer att behöva ha koll på om tiderna ändras, tågen kan gå tidigare eller senare än vad som visades när du köpte platsbiljett. Att ha rejäla marginaler rekommenderas så inte resplanen rasar helt pga ändrade tågtider

Fördjupad info om tåg genom Danmark

Läs de filer som finns med info om tågen genom Danmark. Senaste versionen finns som fastnålat inlägg i gruppen. https://www.facebook.com/groups/tagsemester/announcements

Platsbiljett på tåg i Danmark

brukar vara obligatoriskt sommartid och vid jul/nyår. Rekommenderas övrig tid för den som vill till/från Hamburg. Kan i normalfallet köpas 3 månader i förväg för direkttåg till Hamburg, 2 månader för övriga.

Obligatorisk platsbiljett kan köpas av DSB. https://travel.b-europe.com/dsb-rail/dk/reservation-only? Det kostar 30 DKK per sträcka, (30+30 DKK för tågen med byte). Är de slut så märker du det inte förrän du försöker köpa. Frivillig platsbiljett kan också köpas där eller på Deutsche Bahn. Du kan inte välja exakt plats, bara ange önskemål (gång, fönster, bord). Det går också att köpa i DSB-appen (i alla fall frivilliga) och då kan de återbetalas fram till dagen innan. Kanske går om de köps på webben också.

Tryck inte på ”Find priser og køb”. Då hamnar du på köp av vanliga biljetter. 30-60 DKK skall det kosta per person. Du behöver inte ange nånstans att du har interrail.

Ny sajt från Deutsche Bahn

https://next.bahn.de/ verkar det gå att köpa även obligatoriska platsbiljetter.

Nödlösningar genom Danmark

Norrut: https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3380648652154726/

Söderut: https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3381468968739361/

Separat inlägg om vägen via Niebüll

https://trainbookingse.wordpress.com/2023/05/13/genom-vastra-danmark/

Byte i Frederica på 7 minuter?

Ja, det skall funka. Oftast tvärsöver perrongen, och tågen kan vänta lite. DSB har planerat det så här och har inget intresse av en massa resenärer som missar sina tåg.

Matsäck

Ta med den mat och dryck du vill ha för resan genom Danmark. Räkna inte med nåt på tåget.


ÖBB Nightjet samt italienska dagtåg

Nightjet nattåg och italienska tåg som kräver reservation.

Köp “vanlig biljett” (”One-Way tickets and day tickets” och ange Interrail som rabattkort för alla resenärer https://shop.oebbtickets.at/en/ticket

“Change – Add discount – Interrail / Eurail – Globalpass – Confirm – Next”

Skriv in från-till och datum, när du sen klickar på “Find services” får du två val:

  1. One-way tickets and day tickets – Rätt val
  2. Seat reservation only (no ticket) – funkar för frivilliga platsbiljetter, men inte för det som skall bokas här.

Priser för tillägget hittar du på https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/reservations/reservation-fees/night-train-reservation-fees Det är populära tåg och platserna går åt fort.


Tyskland

Deutsche Bahn har tidtabeller för väldigt många av Europas tåg och bra möjlighet att söka med olika inställningar. Men de visar mycket mer än de kan sälja.

Vad kan du inte boka online av DB?

Du kan inte köpa obligatoriska platsbiljetter av DB. Dvs inte på snabbtåg från Tyskland till Frankrike (varken TGV från tex Mannheim eller Thalys från Köln). Inte heller sovplatser på ÖBBs nattåg (sittplats i ”tysk” vagn som är med i tåget går att boka av DB). Inte heller tågen till Danmark sommartid går att boka).

Står det ”seat reservation required” i RailPlanner så kan du inte boka av DB.

Bokning och platsprognos (DE)

Om det är nåt som DB kan sälja (plats)biljett till.

Deutsche Bahn, välj “seat only” och sök sen efter tåg. Flera tåg kan ingå i ett platsbiljettköp. Men inga krav på platsbiljett inom landet. https://www.bahn.com/en Det funkar även i appen DB Navigator, men där gör du sökningen först och sen under listan av biljetter kan du välja ”seat only”

Om du söker hos DB för ditt tåg några dar innan kan du se vad förväntat antal passagerare är – “low demand” till “exceptionally high demand” – och bedöma om du vill ha platsbiljett. Det kan också vara så att bara delar av sträckan förväntas ha mycket folk.

Billigt månadskort i Tyskland

Deutschland-Ticket. Läs här om en återförsäljare som verkar lämplig för turister

Stationsinformation (DE)

Stationsinfo: https://www.bahnhof.de/en


Norge:

https://www.facebook.com/groups/tagsemester/permalink/3377415639144694/


London (Eurostar) och Thalys-tåg

Det är begränsat antal platser tillgängliga för de som har Interrail på Eurostar till/från London.

För köp krävs ett “pass cover number” som går att skapa här:

Pass Cover Number Generator

Boka här: https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish

Tänk på att du måste checka in och gå igenom pass- och säkerhetskontroll innan du får gå på Eurostartåget. Se till att ha tillräckligt med tid för det.


Italien

Översikt

allmän info: https://www.seat61.com/train-travel-in-italy.htm

Rutt-exempel: Alla (Järn)vägar bär till Rom

Uppdateringarna av italienska tidtabeller kan ibland komma nära inpå, ser du inga tåg så kolla närmare i tid.

Speciellt tidtabellsbytet i juni ställer till det vid sökningar. Troligen inga dramatiska ändringar, så grovplanera efter motsvarande veckodag nu.

Regionaltågen går det inte att boka plats på, det är bara att åka med. I Trenitalias app väljer du Journey Type – Regional Trains.

Använd appen Trenit! Den ger info om förseningar och vilket spår tåget kommer på vid varje station. Spårinfon kan dock ändras tätt inpå. Den visar också planerade strejker. Du kan också göra “follow” på en sökning och få notifikationer om nåt avviker.

Trenitalias app kan användas för att söka tåg-status och sätta notifieringar om det är nåt som avviker.

RailPlanner verkar sakna många InterCity-tåg.De går ofta långa sträckor, stannar inte i varenda by och kostar bara €3 i reservation hos ÖBB.

Platsbiljetter:

Antingen krävs det platsbiljett, eller så kan du inte boka plats (generellt tåg som heter “regionale”). Platsbiljett för FrecciaRossa, InterCity mm kan du köpa på ÖBB på samma sätt som nattåg – Interrail som rabattkort, inte “seat only”. Trenitalia säljer inte platsbiljetter för interrail online, bara på station. https://shop.oebbtickets.at/en/ticket

Från Tyskland / Österrike:

Direkttåg München – Verona (EuroCity) Platsbiljett köps av DB eller ÖBB. I det senare fallet som på nattågen (vanlig biljett med interrail som rabattkort, €13)

Du skal inte välja “seat only”, då får du bara plats och inte tillägget.

Om du köper platsbiljett på DB (eller om du åker med utan platsbiljett) tillkommer ett tillägg på €10 som kan betalas på tåget; “supplemento”. Eventuellt några € extra på tåget. Det framgår från mars 2023 i RailPlanner att det behövs ett tillägg; ”supplement required”. Alternativet är att ta italienska regionaltåg från Brennero. Det blir då oftast byte i Bolzano också.

Från Schweiz:

Även EC-tågen från Schweiz kan generellt bokas via ÖBB. Eller så väljer du “no seat reservations required” i Railplanner och får byta i en extra gång vid stationen närmast gränsen.

Nattåg inom Italien

Plats på Trenitalias nattåg “InterCityNotte” köps på Interrail.eu eller ItaliaRail. Observera att tillägget kan vara dyrare än en hel vanlig biljett och kan ha problem att sälja flera personer till en kupé.

ItaliaRail

Det går även att köpa platsbiljett av ItaliaRail Det behövs ett ”pass cover number” som du kan skapa hos interrail.eu Avgift 1€ utöver platsbiljetten, men det går tydligen att välja plats.

Även ”the man in seat 61” har instruktioner

Appar

Trenìt! är bra, visar kartvyer, spårinfo mm.

Trenitalias app kan du köpa biljetter i om du inte använder interrail. Då slipper du stämplingen som krävs av pappersbiljetter som inte är till viss avgång. Den visar också hur många lediga platser det finns i regionaltågen.

Båda kan sätta bevakningar på tågstatus

Byte Milano Centrale – Rogoredo

Det verkar som RailPlanner föreslår tokiga byten i Milano. Centrale till Rogoredo med tunnelbanan. Troligen inte nödvändigt. Sök resa till Milano Centrale och sen ny sökning från samma station och se om du får vettiga resultat. Om stationsbyte verkligen krävs skulle jag lägga en timme på det.


Frankrike

Precis som i Italien finns det två typer av tåg; de där du måste boka plats, och de där du inte kan boka plats. För att hitta tåg som inte kräver platsbiljett kan du använda RailPlanner-appen och under “options” välja “no seat reservations required”.

SNCFs app är rätt dålig. Ibland visar den inte förbindelser med byten (kolla då tågen var för sig) och om du väljer tågtyp TER för att undvika platsbiljetter så verkar den tycka att en delsträcka med TER och resten med TGV eller Intercites är rimligt. Och så visar den ibland reklam när du vill se ett sökresultat.

Exempelresa till Paris

https://trainbookingse.wordpress.com/2023/03/21/till-paris-med-interrail-och-platsbiljetter/

Utan reservation?

Tips för Paris är att söka från Mulhouse Ville som har 2-4 direkttåg till Paris per dag. Mulhouse nås enkelt från Basel dit det går direkttåg från Hamburg. Från Strasbourg går det 2 direkttåg ett i gryningen, ett på eftermiddagen. Både alternativet från Mulhouse och från Strasbourg är regionaltåg.

Med det sagt, här är hur interrail och platsbiljetter funkar i Frankrike, det blir inte mycket krångligare än så här. Antingen krävs det platsbiljett,(TGV, IC) eller så kan du inte boka plats (TER). Fast det finns TER i Normandie som kräver reservation (köps bäst på station) och det finns Intercites som inte kräver reservation).

Köp platsbiljetter på interail.eu både inom Frankrike och de tåg som går över gränsen till Tyskland. SNCF säljer inte platsbiljetter för interrail online, bara på station.

Tågbyte i Paris betyder ofta byte av station

Hur köps reservation?

Det finns en kvot av platsbiljetter för interrail som kostar €10, sen finns det en kvot till för €20. Interail.eu säljer för närvarande bara €20-biljetterna. De för €10 säljs på station eller hos SNCB.

  • resebyrå
  • på station/automat i Frankrike
  • via Belgiska SNCB (bokningsavgift €4 per bokning, kan vara flera personer)
  • På interrail.eu (bokningsavgift €2 per person)
  • Kolla först på https://www.sncf-connect.com/en-en/ om tåget är fullbokat (=inga biljetter säljs). Finns det biljetter där men inte på interrail.eu finns det en möjlighet att det går att ordna.
  • Via telefon från SNCF och de skickas med e-post. Liksom vid köp i Frankrike går de att boka om. Det går även att ringa, läs mer på Interrail.eu (välj France) i listan

För köp på SNCB krävs ett “pass cover number” som går att skapa här:

https://www.interrail.eu/en/book-reservations#/generatePassCoverNumber

Sen borde det gå att att använda det och boka på https://travel.b-europe.com/Eurail-GE/en/booking-tgv#TravelWish eller här om det är Thalys från Köln, Amsterdam eller Bryssel: https://www.b-europe.com/EN/Booking/Pass#TravelWish

Större stationer har biljettkontroll innan du får gå ut på perrongen till snabbtågen. Kan vara skönt att nån kollar att du är på rätt tåg. Men kom inte i sista minuten till stationen.

TER i Normandie

Regionaltåg i Normandie med interrail kräver en billig (några €) reservation som köps på station i Frankrike. Går inte att köpa online.

Över gränser (Tyskland/ Spanien / Italien)

Till exempel Tyskland-Frankrike, Spanien-Frankrike. Det är ofta dyrare och kan vara svårare att göra själv online. Prova på Interrail.eu annars är det på station i nåt av länderna eller via resebyrå som gäller. Det verkar som inget tåg visas om det inte finns platsbiljett att köpa på interrail.eu vilket kan vara förvirrande.

Billiga regionala biljetter i Frankrike

Första helgen i varje månad (utom sommaren)går det att köpa biljetter för 1€ https://www.ter.sncf.com/occitanie/tarifs-cartes/bons-plans/premier-week-end-un-euro i Occitanie i alla fall. Det kanske finns liknande i andra regioner.

Occitanie har även dagsbiljetter för regionaltåg. De kostar €10/dag och säljs för 2-6 dagar. https://www.ter.sncf.com/occitanie/decouvrir/rail-tour


Spanien

Exempel

https://trainbookingse.wordpress.com/2023/03/15/spanien-exempel/

Sökning efter spanska tåg

Många av Spaniens tåg finns inte i öppna databaser (som bl a Railplanner använder). Sök förbindelser på https://www.renfe.com/es/en Lokaltåg har egna siter och syns inte hos Renfe, t ex https://rodalies.gencat.cat/en/horaris för Katalonien/Barcelona.

Reservationer

Platsbiljetter krävs på de flesta tåg (ej lokal) men kan tyvärr inte köpa online utan bara på stationer eller hos resebyråer. En del svenska resebyråer kan skriva ut platsbiljetterna och skicka med post (om du får tag på en resebyrå). Det går att boka plats på TGV (se Frankrike ovan) till Perpignan strax norr om gränsen mot Spanien och sen åka lokala tåg utan krav på platsbiljett. Gäller även gränspassagen Hendaye–Irún/San Sebastian.

Paris-Barcelona skall gå att köpa online på interrail.eu numera. Dyr, men snabb.

Och det kan gå att ordna i Tyskland eller Schweiz på vägen till Spanien. Kolla hos Renfe att det finns platser kvar först. https://community.eurail.com/train-connections-reservations-47/how-to-get-reservations-105/index2.html?postid=18419

Deutsche Bahns telefonkundtjänst kan också fixa och de skickas på med post (riktigt brev med frimärken) för en portokostnad av €5.90 eller så kan de hämtas i automat på station i Tyskland.

Det finns tåg där du kan resa med Interrail utan reservation men de kräver en del ansträngning för att hitta och det blir nog en lång resa med många byten och övernattningar.

Det kan hända att de vill att du aktiverar en resdag för att få köpa platsbiljett, är det inte för samma dag kan du avaktivera resdagen efteråt. Är det samma dag finns en risk att du aktiverar en resdag men att det inte går att köpa platsbiljett (tåget är fullt). Det verkar vara så de jobbar.

Det går även att ringa och hämta på spansk station inom 72h. Läs mer på Interrail.eu (välj Spain) i listan

Utan interrail?

Överväg möjligheten att använda färre interrail-resdagar och köpa vanliga biljetter istället. Då köps de enkelt online hos Renfe mfl, även om de inte alltid säljer så långt i förväg. ”Platsbiljett” i Spanien är i princip en rabatterad biljett så de går nog inte att köpa så långt i förväg heller. Det här spåret ger även möjlighet att resa med de bolag som inte är med i interrail.

Hendaye / Irun (Atlantkusten)

Det är ett “glapp” och du måste kolla tider med baskiska https://www.euskotren.eus/en för att komma till t.ex San Sebastian där du sen kan kolla tider hos Renfe (San Sebastian Donosta heter fjärrtågsstationen). Euskotren ingår inte i Interrail men det kostar bara några €. Deras tidtabeller finns inte hos andra söktjänster. Biljett köps på stationen.

Portbou / Cerbere / La Tour de Carol

Reservationsfria tåg, finns de inte i RailPlanner så lägg till dem manuellt. Det finns två stationer i tidtabellerna; Port-Bou (Spain) och Portbou (France) men det är samma station. Tåg från Frankrike går till ena sidan av stationshuset i Portbou, tågen i Spanien går på den andra. Sök på rätt station så är det större chans att de finns i tidtabellen. Biljett köps på stationen, inte online.

Tidtabeller: https://rodalies.gencat.cat/es/horaris/

Kontroller

Det är i allmänhet säkerhetskontroll med väskröntgen innan du får gå på spanska snabbtåg. Biljetterna kollas innan du får gå ut på perrongen, som i Frankrike.


Portugal.

Här går det inte att beställa platsbiljetter annat än på stationen. Och har du läst om nåt nattåg från Hendaye så lades det ned 2020.

Ett alternativ är att inte använda interrail där och istället köpa vanliga biljetter. En resdag med interrail + nödvändiga tillägg blir ungefär samma pris som en vanlig biljett som enkelt köps online.

Schweiz

Eget inlägg Schweiz


Andra länder

Kolla på Interrail.eu för platsbiljettinfo. PåSeat61 för allmän info.


Övrigt

Förseningar

Ta hjälp av personal på tåg och stationer om det behövs. Du kan också få ersättning för förseningar. https://www.interrail.eu/en/support/delay-compensation

Covid

Restriktionerna är i praktiken borta. Kolla https://reopen.europa.eu/en för aktuell info.


Fler frågor?

Gör ett eget inlägg i gruppen och tänk på att ta med varifrån du åker, hur många och om det är barn med. Samt om du har interrail eller inte. Ju mer information du ger desto lättare kan gruppen hjälpa dig. Har du problem med nån bokningssajt så ange vilken, och gärna vilka tåg det är problem att boka.


Kartor

Översiktskarta

(pdf) https://www.interrail.eu/content/dam/pdfs/Interrail%20map%202022.pdf

Detaljkarta

(online) https://www.openrailwaymap.org/


Länkar

Filer i gruppen (en hel del är dock inaktuellt):

https://www.facebook.com/groups/tagsemester/files/files

Liknande guide på engelska:

https://community.eurail.com/…/how-to-get-reservations-105

https://www.seat61.com/interrail-and-eurail-reservations.htm

https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip

https://www.interrail.eu/en/plan-your-trip/reservations

Tågbolag, de flesta har appar också.

Deutsche Bahn (tidtabeller för nästan allt)

https://www.bahn.com/en

ÖBB – Österrike och flera andra länder

https://www.oebb.at/en/

Italien

https://www.trenitalia.com/en.html

https://trenit.app/ visar även Italo-tåg som inte ingår i Interrail.

Frankrike

https://www.sncf-connect.com/app/en-en/home/search

Spanien

https://www.renfe.com/es/en

Portugal

https://www.cp.pt/passageiros/en

Nattågskarta

https://back-on-track.eu/night-train-map/

Nattågskarta (inte helt aktuell)

http://www.night-trains.com/files/night-trains-europe-map.png

Interrails guide på svenska (pdf-format) https://www.interrail.eu/content/dam/pdfs/pass-guides/SV_IR%20Pass%20Guide%202022.pdf


Sharing is caring

Licensierat (om du vill sprida eller förändra och sprida) med CC BY-SA 4.0 – Attribution-ShareAlike 4.0 International

https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

I korthet:

Dela; kopiera och distribuera.

Förbättra: förändra texten och gör något nytt.

Med villkoren att det krävs hänvisning att texten kommer härifrån (https://trainbookingse.wordpress.com) och den måste spridas med samma licens. Enklare än det låter.


Advertisement